Et godt nytår til alle fra Konservative

Nytårsaften er netop overstået og vi er alle i arbejdstøjet igen. 2017 er også valgår, hvor valgløfterne vil komme i en lind strøm.
Konservative vil gerne sige tak for 2016. For de mange dialoger med borgere i alle ender af kommunen, til vores dygtige medarbejdere der hver dag sikrer en god kommunal service og til vores samarbejdspartnere i AVO.

Flere ting at glædes over

Ved afrundingen af et år er det naturligt at se tilbage på de ting der har gjort en særlig glad. Her kan Konservative fremhæve, at der netop inden jul blev indgået lejekontrakt med Cafe Espersen og Bådeværftet om flytning til det østlige byggefelt. Det betyder at den erhvervsudvikling som har stået højt på den Konservative ønskeseddel kan gennemføres i både det østlige og vestlige byggefelt. At kunne sikre erhverv på havnen, samtidig med at vi kan styrke fritidslivet på havnen er fantastisk. Således blev det også sikret i budgetforhandlingerne, at der skal etableres bedre bade og toiletforhold til klubberne.

Et andet tema er, at vi har fået sat fokus på, at vi skal sikre at lokale håndværkere kommer på kommunens indkøbsaftaler. Dermed kan vi sikre, at alle ydelser der ikke er omfattet af kommunens totalentrepriser forbliver hos de lokale håndværkere. Noget vi har arbejdet målrettet for og som trods alt er et plaster på såret, når vi ikke kunne sikre os et flertal for at vores udbud af vedligehold af kommunale bygninger blev udbudt i fagentreprise.

Byggeriet af ny svømmehal følger tidsplanen. I februar måned 2017 vælger vi hvilken entreprenør der skal bygge og kontrakt kan underskrives. Så inden længe kan sløret løftes for, hvordan vores alles svømmehal kommer til at se ud. Det bliver godt at få dette motionstilbud tilbage til kommunen og at vores svømmeklub kan blive fuld levedygtig igen. Samtidig med dette påbegyndes i 2017 renovering af Hollænderhallen. Endnu to af vores store ønsker der er indfriet. Vi skal sikre ordentlige vilkår til idrætten.

I december måned offentliggjorde Kommunernes Landsforening at karaktergennemsnittet på Dragørs skoler ligger på 7,7 (landsgennemsnit 6,9) hvilket svarer til, at vi er blandt de 9 bedste kommuner i landet. Samtidig ligger vi på en delt 1. plads mellem alle kommuner når det gælder børns trivsel i skolerne. Et resultat der viser, at vi har dygtige elever og dygtige lærere i Dragør.

Ud over disse meget store sager er der adskillige mindre sager at glædes over.

Ikke alle har mulighed for et godt 2017

Desværre er der også malurt i bægeret og nogle borgere bliver særligt udfordret af de politiske beslutninger. Ikke noget der sker med Konservatives gode vilje, da vi har stemt imod beslutningerne hele vejen, og håber at andre partier vil følge Konservative i disse sager. Det drejer sig om, at et flertal har besluttet at give Badehotellet lov til at udvide mod Drogdensvej. Det betyder at der skal bygges meget højt og massivt. Resultatet er massive indkigsgener for naboer og et meget stort mastodont byggeri ud til Drogdensvej, hvor der ikke tages hensyn til lokalmiljøet. Samtidig spoleres det historiske Badehotel. Det er ikke rimeligt over for boligejerne at give disse ændringer til lokalplanerne.

I et andet projekt har et flertal i kommunalbestyrelsen vedtaget, at der på Engvej skal bygges en stor, sort Tennishal i en højde af 12 meter, 34 meter lang og 32 meter bred. En kæmpe klods, der både vil skæmme området og vores smukke Wiederpark som nabo. Men værst af alt kommer en række husejere til hver eneste dag året rundt, at kigge direkte ud i en sort mur. Aftensolen på terrassen kan de glemme alt om. Det er for Konservative helt uforståeligt, når kommunen kan stille areal til rådighed ved Hollænderhallen, der i forvejen er udlagt til idrætsområde.

Lad os nu sammen gøre 2017 til det år, hvor husejerne i Dragør kan stole på de lokalplaner der er vedtaget. Hvor man ikke hver dag skal være bekymret for om enkelte mindre gruppers interesser vil medføre at der bygges stort og højt om ørene på dem.

Jerrik Walløe
Den Konservative byrådsgruppe