Konservative fremlægger ansvarligt budget til vedtagelse

I seneste nummer af Dragør Nyt orienterede Konservative om den fortsatte alvorlige situation i Dragør, de lidt langsomme budgetforhandlinger og fremtiden for Dragør.

Siden da har der været konstruktive forhandlinger mellem partierne og konklusionen på dette er, at vi alle på tværs af partierne er enige om, at Konservative ikke deltager i resten af forhandlingerne. Og hvorfor gør vi så ikke det?

Den fælles opgave

Kr.22 mio skal der findes besparelser for i 2020 og fra 2021 og årene frem, skal der findes varige besparelser for kr. 34 mio kr. Samtidig skal kassebeholdningen styrkes, da konsekvensen pt. er, at kassen er tom (7 mio i kassebeholdning) når året er omme, og konsekvensen hvis ikke vi styrker kassebeholdningen er, at vi bliver sat under administration. Så opgaven er stor, men for så vidt enkel. Samtidig ligger

Høringssvar og bud på løsninger

Vi har modtaget mange høringssvar fra borgere, foreninger, bestyrelser, råd og nævn, og fra de tillidsvalgte medarbejdere på rådhuset. Et samlet kendetegn for høringssvarene er, at alle anerkender kommunens vanskelige økonomiske situation og at der skal spares. Men der peges også på, at besparelserne helst ikke skal ramme ens eget område. Der er væsentlige høringssvar der skal fremhæves og det er høringssvarene fra den kommunale organisation. Her peger man på behovet for, at når besparelser skal gennemføres, at der træffes beslutninger der er langtidsholdbare, at der ikke laves en tilpasning for 2020, for så igen at lave samme øvelse senere på året når 2021 budgettet skal vedtages. Men at man der i mod træffer beslutning en gang for alle om fremtidens budget, så de kommunale arbejdspladser ved hvad de har at gøre godt med i deres planlægning og kan skabe bedst mulig ro. Et synspunkt der udviser stor ansvarlighed over for arbejdspladsen og ikke mindst den kommunale service over for borgerne.

Alle partier har modtaget direktions forslag til besparelsesmuligheder. Dels en lang række besparelser på driften og dels besparelser der kommer som en del af strukturomlægninger i kommunen. Fx flere børn i klasserne, lukning af institutioner, salg af bygninger mv. Det samlede besparelsesforslag på den ordinære drift opfylder langt fra kravet om at spare kr. 34 mio. Så for at indfri sparekravet vil det nødvendigt at der også vedtages besparelser der er omfattet af de strukturelle omlægninger

Konservative værdier

Konservative anerkender, at hvis Dragør skal forsøge at bevare sin status som selvstændig kommune skal vi finde besparelser for kr. 34 mio. For at gøre dette og for at skabe de bedste rammer og vilkår for såvel medarbejdere og borgere, er det væsentligt for os, at vi sikrer tre særlige fokusområder. Det er, at skattestigninger ikke er en del af løsningen, at vi ikke optager yderligere lån i Dragør, og meget vigtigt, at vi lægger en langsigtet økonomisk løsning for 2021,2022, og 2023, når vi vedtager det nye budget ultimo april måned. Efter gode og konstruktive drøftelser med de andre partier, må vi desværre konstatere, at vi står alene med disse synspunkter og der derfor ikke er basis for, at Konservative fortsætter i de videre drøftelser. I stedet fremlægger vi ved budgetvedtagelsen den 28. april 2020 vores forslag til, hvordan vi sikrer den kommunale økonomi. Vi respekterer de andre partiers tilgang til budgetplanlægningen, men må også konstatere at vores grundlæggende værdier for ansvarlige budgetter er forskellige og vi er bekymret for Dragørs fremtid. Ikke mindst når vi ser på deres budget for 2020, hvor de lagde kr. 12mio ind i besparelser som aldrig blev udmøntet og AOV ikke har været i stand til at overholde deres vedtagne budget for 2019.

Katrine Tholstrup

Martin Wood Petersen