Fakta om boligudviklingen i Dragør

Efterårets budgetforhandlinger er så småt ved at gå i gang og vi er stærkt udfordret på økonomien. Et af de store politiske emner i Dragør er, om vi skal have en boligudvikling eller ej og i givet fald om det skal være ejerboliger, almene boliger eller noget helt tredje og om det overhovedet bidrager til kommunens økonomi..

Konservative ønsker en udvikling af ejerboliger. Fordi vi har meldt dette ud har vi fået skudt i skoene at vi er imod almene boliger og ikke vil tage ansvar for, hvordan borgere der står i en akut boligsituation kan få en bolig. Og nogle gange henvises der jo netop til, at kommunen råder over ¼ del af boligerne. Når vi har meldt klart ud, at vi ønsker en udvikling med ejerboliger er det fordi, det efter vores opfattelse, giver den højeste salgsværdi for vores kommunale grunde.. Og samtidig ønsker vi, at give mulighed for ejerboliger til ældre der gerne vil flytte fra deres større hus og have og dermed give plads til nye børnefamilier. Man må mene hvad man vil om vores tilgang, men ingen har tidligere oplyst fakta om Dragørs almene boliger. Derfor bringer vi i denne uge fakta og på baggrund af disse kan man selv danne sig sit indtryk af, hvad man syntes den fremtidige boligudvikling skal være.

Hvor mange boliger har vi?

I Dragør er knap 16% af alle boliger almene, hvor landsgennemsnittet ligger på 20%. I alt har vi 944 almene boliger. Venstrefløjen i Dragør har sagt, at så skal vi for en hver pris nå landsgennemsnittet. I vores optik er det interessante ikke procentdelen, men hvordan boliger fordeler sig og der er de nødvendige antal boliger. I Dragør har vi følgende fordeling.

1 rums boliger 30
2 rums boliger 238
3 rums boliger 425
4 rums boliger 239
5 rums boliger 12

I vores optik er der en god fordeling af boliger og det viser også at vi har i alt 268 et rums eller to boliger. Et af de mange argumenter for at bygge flere almene boliger er, at der så kan etableres billige boliger til Dragørs borgere. Dette er efter vores opfattelse en misforståelse. For det første kræver det ofte mange års ventetid og i flere tilfælde mange års notering på venteliste. I Engparken koster boligerne mellem kr. 4.463-6.576,-. I Strandparken koster boliger mellem kr. 4.171-9.865,- For begge boligselskaber er der en ventetid på over 10 år for langt de fleste boliger.

Hvor mange boliger har kommunen til boligsocial anvisning

Dragør kommune får hver fjerde bolig til anvisning til borgere med akutte boligbehov. En anvisning der sker efter nøje bestemte kriterier der er politisk godkendte.
I Dragør er der en meget lille fraflytning af boliger generelt fra boligselskaberne. Så kommunens andel af lejligheder har været følgende.

Antal boliger der er formidlet til flygtninge andre borgere
2015 10 4
2016 7 6
2017 4 6

Som det fremgår af ovenstående tabel har Dragør modtaget 37 boliger til boligsocial anvisning i de seneste tre år. Her af er 21 af dem gået til flygtninge.

Dan dig din egen mening om boligpolitikken

Vi anerkender fuldt og helt, at drøftelsen af Dragørs boligpolitik er følsom. Hvordan skal den udvikle sig, skal vi bygge almene offentlig støttet byggeri eller skal vi bygge private ejerboliger, fx til ældre. Holdningen afhænger jo nok af ens politiske overbevisning. Med ovenstående oplysninger har du fakta for antallet af boliger og kan danne dig dit eget indtryk af, hvad der er fornuftigt. Og fakta om at der er i alt 944 almene boliger i Dragør, hvoraf de 268 boliger er 1-2 værelses boliger og at kommunen tildeler 57% af alle deres boliger til flygtninge kan ingen løbe fra.

Konservatives holdning til boligpolitikken

Konservatives holdning til boligpolitikken er følgende. Vi skal ikke forære kommunale grunde væk til almene boligselskaber, hvor vi skal betale en større procentdel af byggeriet. Flere almene boliger løser ikke de udfordringer som mange partier peger på, da kommunens råderet over antallet af boliger er meget lille. Vi er ikke enige i at over 50% af alle boliger skal gå til flygtninge og endelig skal man været skrevet op i mange år for overhovedet at få en bolig.

I stedet ønsker vi at bygge mindre ældreegnet ejerboliger så ældre kan få en seniorvenlig bolig, få frigivet sin friværdi og så lade børnefamilier flytte ind i de store ledige boliger.

Men vi må også konstatere at vi er det eneste (borgerlige) parti der ønsker dette. Et flertal i Dragør er enige om at bygge almene boliger. Socialdemokraterne og Liste T har haft det som formål i mange år. Men at DF vil være med til at bygge boliger der tilgodeser flygtninge og ikke de ældre borgere i Dragør er uforståelig og Venstre er bundet af aftaler med Socialdemokraterne og DF.

Katrine Tholstrup
Martin Wood Petersen
Den Konservative byrådsgruppe
Jerrik Walløe, 1 suppleant til Kommunalbestyrelsen
Kurt Christensen, Formand for vælgerforeningen.