Kan lufthavnens naboer bære væksten?

Et guldæg for Staten

Der hersker ingen tvivl om at den privatejede Kastrup Lufthavn (CPH) er vigtig for Danmark;  for erhvervslivet, turismen, udviklingen i hovedstadsområdet, men sandelig også for aktionærerne. Lufthavnen er desuden Danmarks største arbejdsplads, og når den bliver endnu større betyder det mange nye arbejdspladser.

CPH har i øjeblikket 25-26 millioner passagerer årligt, men har en målsætning om at kunne betjene 40 millioner passagerer, samt at der også sker en udvikling af fragtmarkedet. Derfor har CPH besluttet at lufthavnen skal ombygges for 20 milliarder kroner. Det er CPH’s vurdering at udvidelsen vil give plads til 17 nye oversøiske destinationer, og at målet på 40 millioner passagerer kan nås med 350.000 starter og landinger (959 pr døgn) mod ca. 250.000 i dag (685 pr døgn). Da der kun er et mindre antal flyvninger om natten vil dette vil betyde at der i dag- og aftentimerne vil skulle starte og lande et fly hvert eneste minut.

Om flyveledelsen i NAVIAIR og EUROCONTROL så vil kunne følge med dette tempo er et helt andet spørgsmål.

Hvad er planen?

Grundet ovennævnte har CPH behov for at bygge ud og skabe langt flere standpladser og gates til flyene samt at udbygge og effektivisere de nuværende terminalområder – alt sammen indenfor de eksisterende geografiske rammer og miljømæssige rammebetingelser.

Udvidelsen vil inddrage hele det gamle indenrigsområde (se kortområde 1a).

CPH meldte først ud at tværbane 12-30 helt ville blive nedlagt. Derved ville der også blive åbnet op for en videreudvikling af lufthavnens østlige del til diverse fragt- og servicefirmaer med adgang fra kystvejen.

CPH vurderede i 2016 at det kun er få flyvninger og sidevindsfølsomme flytyper som ville blive påvirket hvis 12-30 blev lukket. Men udover de sikkerhedsmæssige aspekter der er i at lukke banen, så fungerer de mindre fly i høj grad som ”fødetrafik” til de større fly, så de negative konsekvenser af dette må ikke undervurderes.

Imidlertid protesterede luftfartsselskaberne helt forståeligt over CPH’s plan om at lukke 12-30, for hvor skal man så lande når der er vestenvind? Derfor har CPH været nødt til at ændre deres plan så banen i stedet for at lukkes, afkortes i den vestlige ende, og forskydes mod kystvejen i øst (se kortområde 1b). Dette giver lufthavnen en ekstraregning på ca. 300 millioner.
(Læs mere om 12-30 problematikken på ingeniøren.dk)

En kæmpe satsning

Projektet – som det ser ud nu – vil altså komme til at koste 20,3 milliarder kroner at gennemføre og er en betydelig satsning der bygger på forventningen om at der kommer flere og større fly, flere gennemrejsende passagerer, og flere nye ruter, altså flere indtægter både til lufthavnen og til staten. En større fragtkapacitet forventes også at have stor betydning for danske eksportmuligheder.

Satsningen er dog afhængig af at brændstofpriserne og landingsafgifterne holder sig i ro, at der ikke sker en stagnation i forhold til passagertal og fragtmængder, og at operatørerne vil komme med de store fly som CPH forudsætter. Det skal ganske enkelt være en god forretning for operatørerne at beflyve CPH, uanset om det er passagerflyvning og/eller fragtflyvning.
Men at CPH i fremtiden kun beflyves med store støjsvage fly vurderer jeg som urealistisk idet der stadig skal være en masse ”fødetrafik” for at komme op på 40 millioner passagerer.

Øget støj og luftforurening

Udover vokseværket fra 25-26 til 40 millioner passagerer og massivt flere flyvninger, vil hegnet rundt om lufthavnen dog blive hvor det er i dag. Det vil støj og luftforureningen dog ikke, og med en start og landing hvert minut eller to vil lufthavet omkring Dragør og Tårnby blive som en motorvej.

CPH har i en lang årrække foretaget målinger af luftkvaliteten samt kortlægning af støjen fra lufthavnen. CPH har også opstillet regler til lufthavnens operatører om f.eks. brug af flyenes motor-reversere, brug af APU (hjælpemotor), og motorafprøvninger. Men når det kommer til afskærmning mod støj, så er der efter min mening stadig meget mere som kan og skal gøres.

CPH vurderer at støjen og luftforureningen ikke vil øges nævneværdigt i forhold til det nuværende, men at den kan holdes indenfor rammerne af den eksisterende miljøgodkendelse med en god margin. Dette under antagelse af at udviklingen går mod større, mere støjsvage fly, og en mere effektiv udnyttelse af sædekapaciteten.

Der kommer flere regninger….

I alle disse udvidelsesplaner er der noget som er helt glemt i regnestykket: Hensynet til naboerne. Det er lidt skræmmende at konstatere at der faktisk ikke er afsat en eneste krone til konkrete miljøforbedrende tiltag, men kun en forventning om at flyene bliver mere støjsvage.

På oversigtskortet har jeg mærket med gult hvor der allerede findes en støjafskærmning; enten i form af jordvolde eller hvor der findes bygninger som skærmer effektivt mod støjen. Dette kan naturligvis kun skærme af mod diverse lufthavns-støj, flyenes taxi-støj, tomgangskørsel (mens flyene holder i kø før start, eller venter på at blive tildelt en standplads), støjen under startfasen indtil flyene letter, og evt. brug af motor-reverserne efter landing.

Bane 04L-22R (se kortområde 2b):

Denne bane – som ligger nærmest bebyggelserne i Tømmerup og Ullerup – kan ikke anvendes til A380. Denne flytype har en startvægt på over 400 Tons, hvilket Englandsvej-tunnellen ikke er dimensioneret til (se kortområde 2a). Med andre ord skal tunnellen både renoveres og forstærkes for at kunne bære A380 (som der ifølge CPH kommer flere af i fremtiden), og desuden skal selve banen gøres bredere i sin fulde længde. Mig bekendt har hverken CPH eller Tårnby kommune planer om at gennemføre de nævnte ændringer. Men indtil dette er sket må alle A380 starter og landinger foretages på 04R-22L som ligger tættest på St. Magleby.

Bane 04R-22L (se kortområde 3a og 3b):

Denne bane – som er tættest på St. Magleby – er blevet udvidet i bredden til den pladskrævende A380 som støjmæssigt set er halvt så støjende for sine omgivelser som en 747-400, og med plads til 60% flere passagerer. Specielt er ”støjaftrykket” på jorden efter take-off markant reduceret, hvilket jo er godt for naboerne når der startes fra bane 22L. Men når det kommer til starterne fra 04R så er og bliver St. Magleby udsat for støj fra hver eneste start fra alle flyene – og der bliver som sagt langt flere afgange. Desuden er banen nu ikke længere kun en back-up til bane 04L-22R. Den er uden Dragør kommunes godkendelse blevet primær for alle natflyvninger fra kl. 23-06, og for alle A380 starter og landinger. Dertil kommer alle starter i dagtimerne fra 04R når vinden er i øst.

Støjafskærmning/støjbekæmpelse ved St. Magleby må og skal der gøres noget ved. Dragør kommune kommer til at stille dette helt legitime krav overfor den privatejede lufthavn.

Lufthavnen oplyste følgende til By- Erhvervs- og Planudvalget i maj 2016 vedr. mulighederne for støjafskærmning i St. Magleby:

En støjskærm vil ganske rigtigt være begrænset højdemæssigt, grundet de højderestriktioner der er udfor bane-enden, men selvom den på det laveste sted nok ikke kan blive højere end 3-4 meter over terræn (mærket med rødt), så vil det absolut virke bedre end slet ingenting.

Men forskydes banen længere mod sundet, hvis afkørsel ”B1” og ”B2” blokeres, så vil støjen reduceres betragteligt i forhold til St. Magleby, og der vil desuden blive langt bedre plads til en højere støjafskærmning.

Hvis man kan undgå en tunnel og/eller omlægninger af Kystvejen vil jeg vurdere at en forskydning af banen vil beløbe sig til mindre end det CPH er villige til at betale for flytningen af bane 12-30.

På vedlagte detail-kort ses hvilke højder over terræn som en støjafskærmning vil kunne opnå (egne beregninger). Scenarie B og C ville kræve ekspropriation hvilket ikke vil falde i god jord.

Dragør Nord (se kortområde 3c):

Bebyggelserne i lufthavnens sydlige del er ikke tæt nok til at virke som en effektiv støjafskærmning, hvorfor det anbefales at der etableres en støjafskærmning fra Sydvagten og hen til det sted hvor jordvoldene begynder.

Eventuelle spørgsmål kan sendes til denne mailadresse: uffejacobsens@gmail.com

Jeg stiller meget gerne op til møde med interesserede for enden af Hovedgaden i St. Magleby og ved Sydvagten i Dragør nord. Dato og tid vil blive annonceret på facebook, DragørNyheder og på Konservatives hjemmeside.

 

Med venlig hilsen,

Uffe Jacobsen

Dragør kommunes repræsentant i Kontaktgruppen for Københavns Lufthavn

Konservativ kandidat til KV2017