Konservativ borgmesterkandidat

På den ordinære generalforsamling i den konservative vælgerforening tirsdag den 27. januar 2009 afgøres det, hvem der skal være borgmesterkandidat for de konservative. Ligeledes bliver det afgjort, hvorledes opstillingsformen skal være.

Vælgerforeningens bestyrelse har i efteråret nedsat et bredt kandidatudvalg bestående af seks personer. To fra vælgerforeningens bestyrelse, to fra vælgerforenings medlemmer og to konservative repræsentanter fra kommunalbestyrelsen.

Kandidatudvalget har haft en række kandidater til samtale, heriblandt to somønsker at være kandidat til posten som borgmester.

Kandidatudvalget indstiller enstemmigt Asger Larsen som borgmesterkandidat, og denne indstilling bakkes op af vælgerforeningens bestyrelse.

Opstillingsform

Endvidere har kandidatudvalget drøftet opstillingsformen, og her anbefaler man den sideordnede opstilling. Også denne anbefaling bakkes op af vælgerforeningens bestyrelse.

Ved sideordnet opstilling er det alene de personlige stemmer der afgør, hvem der vælges til kommunalbestyrelsen. Ved listeopstilling har placeringen på listen en afgørende betydning, idet listestemmerne tildeles de første på listen, som derved har større muligheder for at blive valgt.

Det Konservative Folkeparti anbefaler sideordnet opstilling, og det har også været tradition i Dragør kommune. Ved sidste kommunalvalg anvendtes imidlertid
opstilling efter partiliste. Der forventes stort fremmøde til generalforsamlingen, der afholdes i Hollænderhallen tirsdag den 27. januar. Dels fordi medlemmerne i den konservative vælgerforening skal tage stilling til væsentlige spørgsmål, og dels fordi der i de seneste måneder har været en betydelig medlemsfremgang.

Endelig bliver der også mulighed for at møde Vicestatsminister, Økonomi- og Erhvervsminister Lene Espersen, som har givet tilsagn om at indlede
generalforsamlingen med en lille aktuel konservativ peptalk.

Bent Kofod