Udligningsordning og kommunens økonomi

Debatten kommer fra nu og i de kommende uger til handle rigtigt meget om regeringens udspil til en udligningsreform. Det kommer til at påvirke Dragør markant og true vores selvstændighed. Men i de kommende ugers debat, hvor vi også lader følelserne få frit løb, så lad os også huske, hvordan kommunens reelle økonomiske situation er. For overlever vi udligningsreformen venter stadig store økonomiske udfordringer.

Udligningsreformen

Lad os slå det fast med det samme. Dragør kommune betaler allerede for meget i udligning. Der er ikke en gennemsigtighed i den nuværende ordning og det kommer der næppe i den næste. Dragør kan ikke betale mere og vi skal som politikere gøre alt vi kan for at kæmpe imod. For den er ikke rimelig. Og så er der et helt grundlæggende problem, at vi har en serviceramme for det offentlige forbrug, så skal nogle kommuner bruge mere, skal andre bruge mindre. Og for Dragør vil det have et væsentlig betydning ved at vores serviceniveau bliver meget ringere.

Men lad os også bruge energien på de reelle problemer vi

Da vi vedtog budgettet for 2020-2023 var udfordringen helt generelt, at hvis vi ingen ting gjorde, ville kommunens kassebeholdning være så lav med udgangen af 2020, at vi ville være tæt på at komme under administration. Kommunens faste indtægter og udgifter hænger sammen. Det betyder, at vi kan betale vores nuværende udgifter. De store udfordringer var at der dels ikke er noget overskud der kan styrke vores kassebeholdning, dels at der ikke var midler til at styrke vores anlægsbudget, der er nødvendigt for, at vi kan vedligeholde kommunale bygninger, blandt andet skoler, institutioner og veje som forvaltningens har meddelt, er begyndt at forfalde. Der var ikke mulighed for, at vi kunne skabe et råderum i budgettet til uforudsete udgifter. Udgifter vi som ansvarlig Kommune, bliver nødt til at forberede os på. Kommunens budget har de sidste par år ikke overholdt de budgetterede rammer, og vi har set et merforbrug i forhold til det budgetterede.

Den Konservative vej – som vakte kritik

Konservatives holdning var klar.

• Man kan sætte tæring efter næring og lave de nødvendige besparelser
  • Man kan sætte skatten op og låne sig ud af problemerne
  • Man kan låne sig ud af problemerne og supplere med besparelser.

Derfor foreslog vi, at de besparelser der er brug for, og som vi foreslog i oktober 2019 var, at man reducerer de kommunale udgifter med kr.15 mio i 2020 og med yderligere kr. mio i de efterfølgende år. Samtidig skal vi stoppe alt merforbrug, nye tiltag med videre. Og derfor havde vi også kun to udgifter med i vores budget, hvor det ene er til fejring af byjubilæet og det andet en mulighed for i 2020 at sikre fremtidig fastholdelse af medarbejdere i ældreplejen. Når vi laver besparelser på kr. 15-20 mio bliver der råd til at bruge de kr.mio til styrkelse af vores anlægsbudget og samtidig have en budgetusikkerhedspulje til uforudsete udgifter, og spare massivt op til en stærk kassebeholdning. Faktisk vil vi allerede i 2022 nå Konservative realistiske mål om at have kr. 55 mio i kassen.

Hvor er vi så nu?

AOVT vedtog et budget for 2020-2023 som viser en kassebeholdning på kr. 20 mio med udgangen af 2020. 5,5 mio fra grænsen hvor ministeriet beder om en akut handleplan. Og de 20 mio i kassebeholdning er kun under forudsætning af, at regnskabet for 2019 ikke skrider yderligere.

Samtidig blev nogle besparelser fundet, men der blev også besluttet af AOVT, at de store besparelser på 12 mio skal findes ved at nedsætte et strukturudvalg.

Med andre ord, et meget skrøbeligt budget, og for at holde ministeren for døren, besluttede man at gældsætte kommunen med et lån på 20 mio. Samtidig er resultatet, at mens vi står i en kommende økonomisk krise, så er den reelle udmøntning af besparelser, lagt i et strukturudvalg der over mange måneder skal forsøge at finde løsninger via effektiviseringer, i stedet for at vi som politikere påtager os vores ansvar og viser vejen.

Der er to kriser på vej

Vi kan alle være enige om, at hvis regeringen vedtager deres udligningsreform vil Dragør være i en alvorlig krise. Lad os håbe det ikke sker. For Dragør har allerede en stor krise under opsejling. Økonomiudvalget er blevet indkaldt til ekstra ordinære mandag den 2. februar 2020 for en orientering om regnskabsresultatet for 2019. Det er på ingen måder normalt at indkalde et økonomiudvalg på denne måde, og vi er også allerede varslet, at regnskabet for 2019 har et større merforbrug end forventet og dermed er budget 2020 allerede væltet inden vi er nået udgangen af budgetperiodens første måned.

Konservative har råbt vagt i gevær i hele 2018-2019. Nu viser realiteterne sig og tiden er til, at alle mand i kommunalbestyrelsen rykker sammen i båden, finder ansvarlige løsninger og undlader idylliseringen om at alt går godt. Det er Dragørs situation ganske enkelt alt for alvorlig til.

Medlem af kommunalbestyrelsen, Konservative

Gruppeformand