Spørgsmål til skolemodel 2D

Model 2D tegner sig for at blive den model der muligvis kan danne sig et politisk flertal omkring. Se linket til modellen. Opdateret 24/2 med svar fra forvaltningen.

Nedenfor den række spørgsmål som umiddelbart rejser sig ved gennemgang af model 2D. Spørgsmålene er sendt til forvaltningen.

Når svar foreligger, vil denne nyhed blive opdateret.

Link til model 2D

Revideret økonomisk overslag

 

Spørgsmål 1.
På Dragør skole Nord skal der bygges til med to store bygninger som skal ligge i den ekisterende skolegård.
Forventer forvaltningen, at skolegården kan anvendes i byggeperioden.
Svar:
Ja. Vi forventer at kunne opretholde skole og byggeri samtidigt med adskillelse med bl.a. hegn, støvvæge mm.

 

Spørgsmål 2
Under byggeperioden kan børnene så gå i den almindelige skole, eller bliver der behov for, at nogle børn skal flyttes til undervisningslokaler uden for skolen.
Svar:
Nej. Vi forventer at kunne opretholde skole samtidigt med byggeri.

 

Spørgsmål 3
Hvis alle børn skal forblive på skolen i byggeperioden vil der så  være lokaler der ikke kan anvendes i byggeperioden. Hvis dette er tilfældet, hvor mange og hvilke lokaler
Svar:
Ja, men det vil blive håndteret i samarbejde med skolen.

 

Spørgsmål 4
Hvor mange kvadratmeter er til rådighed pr. elev i den nuværende Dragør skole Nord og hvor mange kvadratmeter bliver til rådighed pr. elev i den nye Dragør Nord, såfremt dette forslag vedtages.
Svar:
Der er ikke udført en kvadratmeteropgørelse efter udbygning. Der er lavet en for de eksisterende forhold, og der er lavet en opgørelse over m2tilbygning (i det økonomiske overslag)

 

Spørgsmål 5
Vil der være behov for øget ventilation i de gamle bygninger på Dragør Skole Nord, når antallet af børn stiger til næsten det dobbelte.
Svar:
Nej.

 

Spørgsmål 6
Hvilken betydning vil det have for idrætsundervisningen på den nye skole, da det ikke umiddelbart fremgår af planerne, at der bygges ekstra gymnastiksal.
Svar:
Der er ikke medtaget ekstra gymnastikfaciliteter i model 2 D. Der skal ses på organiseringen af gymnastikundervisningen, så den kan tilrettelægges inden for de eksisterende rammer.

 

Spørgsmål 7
Ved etablering af model 2D mangler der SFO pladser til alle de børn der hidtil har gået på Hartkorn Fritidshjem. Hvor tænkes disse børn placeret henne.
Svar:
Det er der endnu ikke taget stilling til. Det skal undersøges nærmere.

 

Spørgsmål 8
De børn der hidtil har gået i andre fritidshjem og som er tidligere skolebørn fra Vierdiget, hvor tænker man at disse skal placeres henne i SFO.
Svar:
Det er der endnu ikke taget stilling til. Det skal undersøges nærmere.

 

Spørgsmål 9
Da alle 334 SFO børn på den nye skole ikke kan få pladser på Nord, hvad forventer forvaltningen at den årlige pris bliver på bustransport af disse børn til deres SFO – da det må forventes at der ikke  bygges ny SFO på Nord
Svar:
Det skal undersøges nærmere.

Spørgsmål 10
Hvad er den direkte og afledte driftsbesparelse af lukningen af Vierdiget og hvad forventes det, at merudgiften til drift af Dragør Skole Nord bliver.
Svar:
Driftsbesparelser vedr. lærerlønninger vil være afhængig af antallet af spor i Dragør Skolevæsen. Hvis der fremadrettet fortsat er 8 spor, vil der ikke være nogen driftsbesparelse.

 

Spørgsmål 11

Da skolemodel 2D bliver et opgør med fusionen af skolefusioneringen mellem Vierdiget og St.Magleby, ønskes det oplyst, hvor mange penge der er anvendt i denne fusion pt. Samtidig ønskes oplyst, hvor stort et ressourcetræk ift. antal personaletimer der har været anvendt. Må gerne opgive i årsværk.

Svar:
Der har ikke været foretaget nogen registrering af forbrug af personaletimer mv. i forbindelse med fusionsarbejdet. Udgifterne har været holdt inden for budgetterne.

 

Spørgsmål 12
Hvilke udfordringer finder forvaltningen der er ved, at alle medarbejdere på St.Magleby og Vierdiget ikke skal arbejde sammen ved denne skolemodel.
Og hvilke udfordringer finder forvaltningen der er, ved at de lærere og ledelse der nu har brugt kræfter på en sammenlægning og fusionering, nu skal orientere sig mod anden ledelse og organisation, uden at første fusionering er trådt ordentligt i kræft.
Svar:
Model 2D er ikke i forlængelse af de nuværende fusioner. Det vil derfor kræve en indsats og opmærksomhed på de involverede medarbejdere og ledere, da de skal til at orienterer sig mod nye samarbejdsrelationer og strukturer.

 

Spørgsmål 13
Der har indtil nu været et utal af skoleløsninger i spil i denne skolestruktursag, ligesom der har været sammenlægninger og strukturændringer igangsat.

Kan forvaltningen oplyse noget om, hvor mange ændringer der kan accepteres endnu, før end det forventes at Danmarks Læreforening påklager kommunens planlægning og tilrettelæggelse af arbejdet og dets vilkår for det psykiske arbejdsmiljø.

Svar:

Det kan forvaltningen ikke svarer på.

Med venlig hilsen

Kenneth Gøtterup