Spørgetiden er bortfaldet 4 måneder før kommunalvalget

Flere politikere rundt om i kommunerne har igennem de senere år gjort sig til talsmænd for åbne udvalgsmøder . Jeg er derfor meget spændt på at se, hvad fremtiden kan bringe på dette område.

Dette faktum konstaterede jeg som tilhører ved kommunalbestyrelsens første møde efter sommerferien. Ganske uforståeligt kunne jeg efterfølgende erfare, at kommunalbestyrelsen ved revision af kommunens reglement for spørgetid d. 24. november 2011 havde vedtaget denne tilføjelse. Min umiddelbare oplevelse som borger var en følelse af at blive sat uden for døren, samt at kommunalbestyrelsens medlemmer på et ubelejligt tidspunkt ikke ønskede at lytte til kritiske spørgsmål.

Min oplevelse falder fuldstændig i tråd med diagnosen, der stilles i en rapport om de lokale demokratiers ve og vel, som økonomi- og indenrigsminister Margrethe Vestager netop har præsenteret. Konklusionen i rapporten tegner et billede af et lokaldemokrati på vej ud af borgernes bevidsthed, med faldende valgdeltagelse ved kommunevalg som resultat. Ministeren ønsker, at rapporten skal skabe debat om, hvordan borgerne bliver mere engageret i deres nærdemokrati. Dette sker næppe ved tiltag som i Dragør kommunalbestyrelse, hvor man ikke ønsker at lytte til borgerne 4 måneder før valget. Denne vedtægtsændring af reglement for spørgetid i Dragør kommunalbestyrelse bør naturligvis derfor ændres hurtigst muligt.

Hvordan forbedre vi vores nærdemokrati

Tillid og engagement skabes gennem åbenhed og kontakt, derfor vil jeg som konservativ kandidat til kommunevalget arbejde for, at flest mulige sager behandles i fuld offentlighed. Pressen – og dermed offentligheden – må bringes ind i sagsbehandlingen på et så tidligt tidspunkt som muligt. Jeg går ind for, at åbne udvalgsmøder lovliggøres. Kun sager, som åbner risiko for økonomisk spekulation eller omhandler personforhold, skal behandles på lukkede møder. I alle andre tilfælde bør offentligheden kunne følge, hvad der foregår.

I forholdet mellem borgerne og kommunen er politikeren borgernes talsmænd. I den tillidskrise, som for tiden består imellem vælgerne og politikerne, er det vigtigt, at de politiske repræsentanter formår at overbevise vælgerne om, at de efter bedste evne er deres repræsentant i både udvalg, råd og nævn, og tillige deres garant for kommunens ligelige forvaltning af borgernes interesser. Et middel til at skabe tillid imellem vælgerne og de folkevalgte politikere er bl.a., at det kommunale arbejde sker under størst mulig åbenhed og bedre inddragelse af borgerne i beslutningsprocessen. Jeg ved udmærket, at mødeoffentlighed kræver lovhjemmel, og den kommunale styrelseslov § 10 kun kræver mødeoffentlighed for møder i kommunalbestyrelsen. Der åbnes dog mulighed for, at kommunale udvalg arrangerer offentlig høring eller lignende.

Netop omtalte høring – der skal sikre borgerne og virksomhederne i at blive hørt på rådhuset – bliver i Vestagers rapport kritiseret for at være mere som ”rituelle processer, end som rum for dialog og reel inddragelse i beslutningsprocesserne”. Ministeren er tilsyneladende enig i, at udfordringen bliver, at finde bedre måder til, hvordan borgerne oplever, at de har reel indflydelse.

Vedrørende høring – læs ”rituelle processer” – så er den aktuelle verserende skolesag her i Dragør jo et lysende godt eksempel.

Carsten Westring

Kandidat til kommunevalget