Kommunalbestyrelsen har vedtaget budgettet for 2005-08

Pressemeddelelse fra Dragør kommune den 8. oktober 2004

Ny svømmehal og lavere grundskyld

Torsdag besluttede Kommunalbestyrelsen budgettet for 2005-08. Fritids- og idrætslivet har høj prioritet de kommende år. Et flertal besluttede at bygge en ny svømmehal til erstatning for den nedslidte svømmehal. Svømmehallen finansieres dels med opsparede midler dels med indtægter fra salg af ejendomme. Salgsindtægter skal også finansiere den bygningsmæssige genopretning af Hollænderhallen.
Skatten sænkes i 2005, da grundskyldspromillen sættes ned fra 15,9 ‰ til 15,7 ‰.

Budgettet er et forlig mellem de Konservative, Venstre, Socialdemokraterne, og Helge Bromer (løsgænger). Samtidig er det en enig Kommunalbestyrelse, der står bag mange af de enkelte beslutninger. Borgmester Asger Larsen udtaler: ”Budgettet er det bedste bevis på, at politik er det muliges kunst. For at få et økonomisk ansvarligt budget har vi alle måtte give noget. Vi startede med et underskud på 4,5 mio. på det fremskrevne budget, så jeg synes, det er flot at vi har fået en fornuftig bundlinie samtidig med at der bliver råd til en ny svømmehal og lavere skat. Og de salgsindtægter vi kalkulerer med enten allerede aftalte salg eller projekter, hvor vi er i realitetsforhandlinger. Så det er et budget med indbygget realisme.”

Af andre ændringer kan nævnes, at børnehaverne tilføres et mindre beløb som kompensation for sidste års ændring af administrationsgrundlaget. Kapaciteten på dagplejen tilpasses det faldende børnetal, og 5 daginstitutioner sammenlægges til to.
Dragør ændrer på aktiveringsstrategi. I stedet for aktiveringsprojekter i eget regi på Løvegården satses der nu ensidigt på aktivering via det almindelige arbejdsmarked.
Moderniseringen og genopretningen af folkeskolerne fastholdes. Pædagogisk Central nedlægges til fordel for en satsning på de fire skoler pædagogiske servicecentre.
Forvaltningen reduceres med 4 stillinger svarende til 1,2 mio. kr. Desuden hæves en række takster for i alt ca. 0,8 mio. kr. Det gælder ungdomsklubber, kultur og fritidsområdet, madpriserne til ældre samt havnetakster.
Borgmester Asger Larsen udtaler: Vi står foran 2 store udfordringer, nemlig at fastholde Dragør som en selvstændig kommune, og finde penge til et stort anlægsprojekt som en ny svømmehal er. Med det budgettet for 2005 er der taget skridt til at disse mål kan nås. Men forudsætningen er forsat økonomisk tilbageholdenhed på driften og afvikle låntagningen.”

Asger Larsen / Per Ullerichs
Borgmester / Kommunaldirektør