Dragør kommune under observation…

Dragørs dårlige økonomi var et evigt tilbagevendende tema i den netop overståede kommunale valgkamp, og Det Konservative Folkeparti var kun et af flere partier, der gjorde opmærksom på den uholdbare situation. Alligevel er det med stor overraskelse og forfærdelse, at vi nu må konstatere, at situationen er endnu værre, end vi havde forestillet os.

Med udgangen af 2001 var kommunens kassebeholdning på minus 30 millioner kroner, en kraftig forværing i forhold til året før, hvor den var på minus 16 millioner kroner. Og hvad værre er, Dragørs nye borgmester har som en af sine første handlinger været tvunget til at skrive til Indenrigsministeriet for at meddele, at kommunen ikke overholder lovens krav til kassebeholdningens størrelse. Dermed kommer Dragør kommune på Indenrigsministeriets observationsliste, og formår vi ikke at forbedre økonomien drastisk det kommende år, så vil Indenrigsministeriet sætte Dragør kommune under administration, og dermed reelt overtage styringen af kommunen.

Både før og efter valget har Liste T gang på gang fremført, at økonomien i Dragør har det fint. En melding, der står i skærende kontrast til de faktiske realiteter. For faktum er, at situationen var så kritisk allerede i oktober, at borgmester Birgitte Rinhardt på det tidspunkt havde pligt til at indberette til Indenrigsministeriet, at kommunen ikke længere overholdt lovens krav. Dette undlod borgmesteren, og dermed førte hun, og Liste T, såvel vælgerne i Dragør kommune som Indenrigsministeriet bag lyset. En sådan handlemåde må og skal have konsekvenser, og det ville klæde den tidligere borgmester at trække sig fra sine poster, nu hvor sagen er kommet frem.

Tilbage står, at vi har en kommune, der økonomisk er på afgrundens rand, og som det vil kræve en meget stor indsats at få rettet op igen. Jeg må opfordre kommunalbestyrelsen til at udvise ansvarlighed og tage de nødvendige skridt, også selvom det kommer til at gøre ondt, for det ulykkeligste, der kan ske, er at se vore kommunalbestyrelsesmedlemmer forvandlet til marionetdukker, der er sat til at forvalte andres politik.

Kim Munk
formand for
Konservative i Dragør og Store Magleby

(Bragt i Amagerbladet og Dragør Nyt 22. januar 2002)