Hvad vil C på skoleområdet

Skoleområdet var den store knast i forhandlingerne om budgettet for 2011 – 2014. C vil have bedre – men færre – skoler. I stedet får vi forringelser over hele linien.

C vil have bedre – men færre – skoler.

I stedet får vi forringelser over hele linjen.

Skoleområdet var den store knast i forhandlingerne om budgettet for 2011 – 2014. Konservative ville ikke være med til at sænke det generelle niveau på skoleområdet i Dragør gennem nedsættelse af undervisningstiden, dårligere vikardækning og mærkbart lavere generelle driftsmidler over hele linjen. Derfor er vi ikke med i forliget.

Tværtimod vil konservative styrke kvaliteten af skolerne, så alle børn i Dragør kan være tjent med at gå i skole her. Desværre gør dygtige ledere og lærere det ikke alene. Forårets aftale om at fusionere 4 skoler til 2 var et led i denne strategi. Strukturelt er 4 skoler for meget i en kommune af Dragørs størrelse. Når der til kommer, at der i årene fremover ikke bliver råd til bygningsvedligeholdelse mv., er den eneste rigtige løsning at se på strukturen.

Embedsmændene havde til brug for budgetlægningen for 2011 og frem foreslået, at der blev taget hul på denne strukturændring ved lukning af Vierdiget allerede fra august 2011, og at kapaciteten yderligere blev tilpasset, så Dragør fremover kun skulle have 7 spor med gennemsnitligt 25 elever.

En sådan strukturændring vil naturligt skabe tummel og usikkerhed – i en periode – indtil de nye tilstande er faldet på plads. Det er C’s klare opfattelse, at der vil kunne skabes 7 gode ”parallelklasser” i Dragør, også selvom der skal rykkes rundt på eleverne for at sammensætte disse klasser.

Nedlæggelse af et spor er sket før – andre steder. Lukning af en skole er gennemført før – andre steder. Der er masser af erfaringer at trække på fra fagfolk, som ved, hvordan børn og forældre bedst tilgodeses, så overgangen bliver så skånsom som overhovedet muligt. Men desværre nåede en konstruktiv diskussion aldrig at blive etableret, og Dragør Nyt blev skrækscenariernes holdeplads.

Med inddragelse af forældre, lærere, ledelse og elever er det konservatives forventning, at forvaltningen kan lave en god løsning, så der opnås den kvalitetsforbedring, vi så gerne vil have, samtidig med, at driftsudgifterne kan optimeres. Derfor ønsker konservative at gennemføre direktionens genopretningsplan også på skoleområdet. Lad os dog komme i gang med at kvalitetssikre skolerne, mens vi kan.

Men det kræver selvfølgelig, at flere end C tør udtale ordet ”skolelukning”. Så længe dette ikke er tilfældet, må Dragørs skolebørn og forældre belave sig på generelle forringelser i årene fremover uden udsigt til bedring.

Asger Larsen, Kenneth Gøtterup, Signe Justesen