Hvad vil vi med idræt og sundhed

Genfremsættelse af foreningernes tidligere forslag til sundhedspolitik.

På sidste møde i Social- børn og kulturudvalget besluttede et enigt udvalg, hvordan sundhedsugen 2010 skal forløbe. Sundhedsugen er et politisk tiltag, hvor vi i Dragør i en hele uge sætter fokus på sundhed.

Et positivt tiltag, hvor både skoler, institutioner og foreningslivet bør inddrages.

Sundhedspolitik

I sidste valgperiode blev kommunens sundhedspolitik vedtaget. Derfor er det også glædeligt, at vi nu kan følge denne op med en sundhedsuge i Dragør, hvor vi kan sætte et fælles fokus på sundheden. Jeg er meget tilfreds med, at vi netop omsætter vores politikområder i konkret handling.

I sidste periode tog Folkeoplysningsudvalget initiativ til, at sætte yderligere fokus på sundhedspolitiken. Vi nedsatte i 2008 en arbejdsgruppe, bestående af foreningsrepræsentanter og 3 medlemmer fra FOU. Arbejdsgruppen havde til formål, at drøfte, hvordan foreningslivet i Dragør kan medvirke til at omsætte sundhedspolitiken i idrætsforeningernes hverdag.

Arbejdsgruppen bestod udover medlemmer fra udvalget af repræsentanter fra Dragør Badminton, Dragør Volleyball klub og Dragør Tennis.

Foreningernes gode forslag blev afvist

Arbejdsgruppen mødtes over mange møder og diskuterede sundhedspolitiken. Fra foreningslivet blev der udvist en stor velvilje, initiativ, og nytænkning i samspillet mellem foreninger og kommunen. Bl.a. fremkom foreningerne med forslag om flere fælles arrangementer mellem foreningerne, deltagelse i pilotprojekter som kan udvikle idrætslivet, at vores mange gode stisystemer bliver omdannet til aktive løberuter, at vi i Dragør har et årligt fælles løbeprojekt og i det hele taget, at kommunen går forrest i udviklingen af det foreningsmæssige arbejde. Alt sammen løsningsforslag der ikke koster mange penge og som forvaltningen relativt let kan omsætte.

Folkeoplysningsudvalget indstillede til det daværende socialudvalg, at man politisk arbejdede videre med arbejdsgruppens forslag. Desværre valgte det daværende socialudvalg at stemme imod dette forslag. Det var skuffende som formand for Folkeoplysningsudvalget at opleve, at gode forslag og initiativer fra foreningerne blev skudt ned.

Nu tager vi en ny beslutning

Da vi i 2010 budgettet har afsat midler til afholdelse af en sundhedsuge er det min vurdering, at det vil være både relevant og rimeligt, at vi inddrager foreningslivets anbefalinger. Derfor genfremsætter jeg foreningernes tidligere forslag på førstkommende møde i SBKU den 4. Marts 2010. Da udvalget er nyt er det min forventning, at de øvrige partier er enige i, at vi skal give foreningerne en reel stemme og er indstillet på, at vi arbejder videre med de tidligere forslag.

Medlem af kommunalbestyrelsen for Konservative

Afgående formand for FOU