Vi fortsætter arbejdet og udviklingen

I denne uge er alle børn startet i skolerne igen. En ny tid går børn, forældre, foreningslivet og personale i møde. En anderledes og længere skoledag, understøttende undervisning, mere motion i hverdagen og flere andre tiltag. Tillykke til de nyvalgte skolebestyrelser der skal være med til at løse en vigtig opgave.

Hvor langt nåede Dragør kommune inden skoleåret sluttede

Vinter og forår blev i høj grad brugt til at ideudvikle på fremtidens skole. Hvilke indsatsområder skal der være særligt fokus på, hvordan sikres den understøttende undervisning, hvordan tilrettelægges mere motion. Kritikere mente, at denne fase varede for lang tid, men det har fra start af været Konservatives, Socialdemokraterne, DF og Venstres klare udmelding, at uanset, hvor hurtigt vi træffer beslutninger, vil skoleåret 2014/2015 være det år, hvor vi udvikler videre, gør vores erfaring og slår de endelige søm i til fremtidens folkeskole fra 2015/2016 og fremad. En beslutning jeg er glad for, da vi i samarbejde med børn, forældre og personale får sikret kvalificeret beslutningsgrundlag.

Lærernes arbejdstidsaftale

Rundt om i landet har der været megen debat om fordele og ulemper ved lokale arbejdstidsaftaler. I Dragør valgte vi at indgå en 1 årig aftale med Danmarks Lærerforening der netop giver både ledelse, personale og politikere et samarbejdsgrundlag der sikrer, at vi får de bedste betingelser for at arbejde med den videre udvikling. Jeg vil gerne kvittere for en konstruktiv dialog mellem kommunen og den lokale afdeling af Danmarks lærerforening og opfordrer til, at når skoleåret 2015/2016 skal planlægges, at denne dialog fortsætter i samme ånd, med respekt for, at der er forskellige interesser. I Dragør oplever jeg, at debatten om netop dette emne gennemgående har været seriøs og konstruktiv og det tegner godt for den fremtidige skole, i modsætning til mange andre steder, hvor jeg ofte syntes at bl.a. lærernes udmeldinger er vanskelige at tage alvorligt, når vilkårene på arbejdsmarkedet er, at forandringer sker og vi alle må tilpasse os.

Ledelse

Et gennemgående tema i alle drøftelser fra såvel personale, forældre, professionelle aktører har været, at der skal langt mere fokus på professionalisering af ledelsesrollen i den Danske Folkeskole. Et område der også har mit massive fokus som udvalgsformand. Store omlægninger af en organisation der skal skifte markant fokus, skal der være opmærksomhed på ledelsens opgaver, vilkår og kompetencer. Derfor besluttede Børn, Fritids og Kulturudvalget tidligere på året, at den nye skolechef som er tiltrådt 1. august 2014 til efteråret fremlægger et oplæg til politisk beslutning om, hvordan den ledelsesmæssige indsats styrkes bedst muligt i Dragør.

Samarbejde og effektivitet

Vi har alle muligheder i Dragør for at skabe fantastiske skoler. Stærkt fagligt personale, dygtige elever, engageret forældre og en sund og tilstrækkelig økonomi på skoleområdet. Samarbejde og effektivitet bliver omdrejningspunktet i det videre forløb. Samarbejde der handler om, at personale sikrer at de med faglige argumenter forklarer og beskriver over for ledelse, forvaltning og politikere, hvilke behov der er i hverdagen for at indfri de skolepolitiske mål. Ledelsen der består af både skoleledelse, SFO ledelse, forvaltningsledelse der samlet tegner Dragørs skolevæsen, og politikere som tør og kan gå i dialog om de skolepolitiske mål vi vedtog i foråret og få sat det i en beslutningsramme der kan omsættes i den praktiske hverdag.

Men endnu vigtigere er også, at vi i langt højere grad får inddraget Dragørs elever i udviklingen. Det er noget vi kan blive meget bedre til og som kræver øvelse, for det er vi ikke vant til at gøre. Jeg har selv haft fornøjelsen af både interview og dialog med flere elever, og min oplevelse er, at hvis vi tør lytte og bruge det de kommer med af indspark, kan vi nå væsentligt længere. Derfor sætter jeg i det kommende efterår øget fokus på dette og er aktuelt i dialog med Danske skoleelever om emnet.

Jeg havde selv fornøjelsen af i juni måned, at følge en lærer fra Dragør skole i en hel dags undervisning. Det var givende og inspirerende og det blev meget tydeligt for mig, hvor vores styrker og udviklingsmuligheder i folkeskolen er. Jeg blev bl.a. inspireret over, at det er væsentligt at der sættes øget fokus på klasserumsledelse. At der er behov for at sætte fokus på, hvordan vi som ledelse støtter den enkelte lærers udvikling, italesættelsen af forventninger til forældrene om deres ansvar for barnet får en god skolegang. Det var også med stolthed, at jeg så, hvordan en rummelig men tydelig lærer, sikrer at børnene lærer at tage ansvar for hinanden, have social forståelse, samtidig med at der også er plads til at være sig selv og holde fast i egne evner og hvad man er god til.

Børn, fritids- og Kulturvalgets videre arbejde

Allerede på udvalgsmøde den 13. august 2014 har jeg sikret mig, at udvalget påbegynder drøftelsen af de temaer vi politisk ønsker hurtig opfølgning på, og udarbejdelse af en samlet proces for kommende beslutninger i skoleåret. Samtidig skal udvalget drøfte, hvordan vi i langt højere grad får styrket arbejdet i det 17,4 udvalg der er nedsat om skoleåret.

Et spændende år kommer os i møde, hvor vi sammen skal sætte fokus på kvalitet i Dragørs skoler.

Formand for Børn, Fritids og Kulturvalget