Vi er stadig udfordret på økonomien og det er alvorligt

Verdenssituationen har ændret sig og vi befinder os i en alvorlig samfundsmæssig krise med Corona. En krise vi absolut skal tage alvorlig. Men uagtet det, skal vi stadig have fokus på det nære og her er vi stadig svært udfordret på økonomien.

Den økonomiske situation

Allerede i uge 6 blev kommunalbestyrelsen orienteret om den alvorlige økonomiske situation i Dragør. Et merforbrug på kr. 22 mio i regnskab 2019. Et budget vedtaget af Venstre, Socialdemokraterne, DF og Liste T, hvor man mangler at udmønte for kr. 12 mio i besparelser og samtidig en forventet kassebeholdning ved årets udgang på kr. 7 mio. En samlet økonomisk situation, hvor Indenrigsministeren inden 2020 er gået vil have sat Dragør under administration, hvis ikke der gøres noget.

Den politiske passivitet

Ved budgetvedtagelsen for 2020 valgte Venstre, Socialdemokraterne, DF og Liste T, at lægge kr. 12 mio ind i besparelser der skulle findes af en nedsat demokratiudvalg. Konservative pegede både i 2018 og 2019, at økonomien var svag, og at der skulle laves rammebesparelser i kommunen for kr. 20 mio, midlertidigt stop på en række anlæg og en ny langsigtet økonomisk prioritering. Vi blev stærkt kritiseret af alle partier for uansvarlighed, for at ville lave en økonomisk massakre på velfærden, at vi førte for hård en borgerlig økonomisk politik. Tilbage står blot at konstatere, at havde hele kommunalbestyrelsen stoppet op, havde vi ikke stået i så kritisk en situation som nu.

I stedet må vi konstatere, at vi siden uge 6 har kendt til den alvorlige situation og første reelle budgetforhandling mellem kommunalbestyrelsens partier fandt sted torsdag den 26. marts 2020. Hos Konservative forstår vi ikke, hvordan den politiske ledelse kan have så god tid.

Det kommer til at gøre ondt

Budgetforhandlingerne er således i gang nu og kommunalbestyrelsen skal finde 22 mio i 2020 for akut styrkelse af vores likviditet og varige besparelser på kr. 34 mio fra 2021. En stor del af udfordringen i 2020 kan let findes ved den beslutning en enig kommunalbestyrelse netop har taget i sidste uge om, at indefryse alle overskud på kommunens tilbud fra 2019 og samtidig stoppe en række anlæg. Den store øvelse kommer når vi samtidig skal finde varige besparelser fra 2021 på kr. 34 mio. Her er det Konservatives spinkle håb, at alle partier vil være med til, at beslutte besparelserne allerede nu, så vores kommunale arbejdspladser ved hvad de har at gøre godt med i årene fremover, at de ikke skal opleve at vi hele tiden genåbner budgettet. Og fra Konservative mener vi, at kommunalbestyrelsen er forpligtet til at lave de besparelser der er nødvendige. Og det kommer til at betyde serviceforringelser på alle områder og samtidig kommer vi at lave en række strukturelle ændringer. En så stor besparelse vil udfordre alle områder. Vi syntes ikke det er nemt, vi kommer til at lave besparelser, hvor vi ikke syntes der bør spares, men opgaven og ansvaret er, at sikre et budget i balance, hvor man ikke bruger mere end man tjener.

Der er alternativer

Vi ved, at andre partier, særligt dem til venstre for midten vil bebrejde os vores økonomiske politik. Og der er også alternativer. Alternativerne består i, at spare meget mindre, men stadig så det mærkes, hæve skatten markant og øge gælden i Dragør kommune. Det er traditionelt en mere venstre orienteret tilgang til styring af kommunal økonomi. Når man er ansvarlig borgerlig politiker tager man ansvar for ikke at bruge mere end man tjener, man sikrer et mindre overskud, og man låner ikke til forbrug, eller hæver skatterne, samtidig med man ikke løse de generelle problemer.

Katrine Tholstrup

Martin Wood Petersen