Serviceniveauet forringes for borgerne

Nogle vil mene at der er tale om en mindre sag og den ingen betydning har. For andre er der helt principielle forhold der gør sig gældende. Det hele drejer sig om telefonbetjeningen i Dragør kommune, hvor et  flertal i kommunalbestyrelsen helt tydeligt har vist vejen for, hvilket serviceniveau de finder vigtigt.

Lidt om historien

Kommunens telefonomstilling, er indtil den 8.  april 2013, varetaget af et firma i Aalborg. Det har tidligere været en god løsning, men de seneste år har kvaliteten været forringet og af kontraktmæssige årsager besluttede en enig kommunalbestyrelse at hjemtage telefonbetjeningen.  Denne beslutning var vi som Konservative enige i, men vi havde ikke forudset, at borgernes vilkår skulle forringes væsentligt.

Før 8. april 2013 kunne man ringe til kommunen og få fat i en medarbejder der kunne varetage/sagsbehandle  ens henvendelse i 37 timer ugentligt. Ved hjemtagelse af telefonomstillingen er det besluttet, at man kun i den åbningstid der i forvejen er for personlig henvendelse,  er mulighed for via omstillingen at komme i kontakt med en medarbejder der kan varetage ens henvendelse og eventuel sagsbehandling.

Med andre ord betyder det, at man før 8. april 2013 kunne ringe 37 timer om ugen og komme igennem til en medarbejder. Efter 8. april 2013 kan man kun ringe 23 timer om ugen og i en snæver begrænset telefontid, være sikker på, at man kan få en medarbejder i tale. Resten af tiden kan man få lov til at lægge en besked i omstillingen.

Konservative ønsker ikke kvalitetsforringelser

Konservative er af den opfattelse, at der hverken er faglige eller økonomiske årsager til at forringe borgernes mulighed for henvendelse til den kommunale forvaltning. Det er særligt beklageligt,  at forringelserne sker, samtidig med, at vi som kommune er bagud på resultater i vores digitalisering af ydelser og samlet kan det kun opfattes som en serviceforringelse, som sker uden grund. Derfor stillede vi under sagens behandling  forslag om, at fastholde telefontiden i hele Rådhusets arbejdstid, men blev desværre stemt ned af alle andre partier.

Vi syntes det er beklageligt og håber, at vi kan få de øvrige partier med på, at der indføres en ordentligt telefontid, når man en gang med tiden skal evaluerer ordningen.

Venlig hilsen

Kenneth Gøtterup, Asger Larsen, Uffe Jacobsen
Den Konservative gruppe i kommunalbestyrelsen.