Så sker der endeligt noget på havnen

For over et år siden besluttede kommunalbestyrelsen, at det østlige byggefelt skulle bebygges med en erhvervsudvikling. Efter mulighed for at byde ind blandt havnens erhvervsdrivende fik Cafe Espersen og Bådeværftet kontrakt på arealet, og således kunne er erhvervsudvikling være påbegyndt.

Det er ikke let at være erhvervsdrivende

Efter lejekontraktens indgåelse har de to erhvervsdrivende udarbejdet deres ansøgning om byggeri og de har begge fremsendt tegninger, der af forvaltningen er vurderet til at overholde lokalplanens bestemmelser.

Da Socialdemokraterne, Venstre og DF ønskede at få sagen til orientering i det politiske system, valgte det tre samme partier, at stoppe forvaltningens sagsbehandling, idet de ønskede ændringer i byggeriet. Udfordringen for de erhvervsdrivende har blot været, at ingen af de tre partier ville fortælle dem, hvad de konkret skal lave om. Og således har sagsbehandlingen været stoppet i knap 4 måneder.

Nu er tilladelsen givet

Efter megen tovtrækkeri frem og tilbage og begge de erhvervsdrivende har haft foretræde for udvalget er der givet tilladelse. En tilladelse der er givet med en bemærkning om, at der skal være ens vinduer i bygningerne. Det kan undre mig at det er nødvendigt at stoppe alt sagsbehandling til gene for de erhvervsdrivende, for blot at ende ud i en detalje om vinduer. For hvem tror man vil bygge et hus med mange uens vinduer.

Som Konservativ er jeg glad for, at vi nu får sat skub i udviklingen og de erhvervsdrivende kan komme videre i deres planlægning. Som kommune bør vi betragte os som et serviceorgan over for erhvervslivet og ikke modspiller, når en erhvervsdrivende indgiver byggeansøgninger der overholder alle regler.

Næste skridt på havnen

Når bådeværftet har fået etableret sig i deres nye bygninger må tiden være kommet til at indfri det konservative valgløfte om et kulturhus/velkomstcenter på havnen. Vores ide er, et fælles hus, hvor der kan være cafe, mødelokaler, måske en biograf, bibliotek. Et byens hus der kan summe af liv hele dagen og hele året. Et hus der kan samle på tværs af generationer og på tværs af foreninger. Da alle partier i valgkampen udtalte sig positivt om dette, bør det være en let sag, at få påbegyndt planlægningsarbejdet om et sådan projekt. Fra Konservative er vi klar til at sætte os til bordet og indgå forpligtende politiske aftaler om det videre forløb.

Gruppeformand, Konservative.