Movia har truffet en kritisabel beslutning vedr. bus 350S

Konservative har fra mange borgere hørt om utilfredsheden med linje 350S i form af aflysninger og forsinkelser. Dragør er en udpræget pendler kommune og derfor skal den kollektive trafik fungere.

Redegørelse fra Movia

Linje 350S er bestilt og betalt af Region Hovedstaden og som kommune har vi ingen bestemmelse over buslinjen. Men selv om vi ikke har det, har vi som kommune en moralsk forpligtigelse til at reagere, hvis Dragørs borgere ikke får den rette service. Og de mange henvendelser om forsinkelser og aflysninger fik Konservative til på møde i By, Plan og Erhvervsudvalget, i december måned, at stille et forslag om, at Movia over for kommunen skal redegøre for deres drift af denne buslinje. Dette med henblik på, at vi netop over for Region Hovedstaden kan bede om, at der findes en løsning.

Nu er redegørelsen kommet og når man læser denne, er der ingen tvivl om, at borgernes oplevelser er rigtige. Der er en ustabilitet i form af forsinkelser og aflysninger. En af Movias forklaringer er at der er tale om en meget lang busrute der skal igennem de mest trafikalt belastede områder i København og dermed er der næppe udsigt til det bliver bedre. Derfor er det også godt, at man nu ændrer linje 350S til250S og en knap så lang rute.

Vi skal være kritiske og følge op

Ud over forskellige forklaringer fra Movia er det i redegørelsen kommet frem, at Movia over for et Regionsrådsmedlem har oplyst, at ved forsinkelser, kan chaufførerne stoppe kørsel på resten af ruten. Da jeg læste dette troede jeg ikke mine egne øjne. Det betyder i praksis, at Dragørs borgere stilles ualmindeligt dårligt. Vi bor for enden af en blind vej, og Movia vælger at en bus bare kan lade være med at betjene resten af buslinjen, hvis den er forsinket. Det stiller os reelt i den situation, at vi aldrig kan vide, hvornår bussen kommer. At det så samtidig er hån over for skatteborgernes penge der har betalt for buslinjen, er noget helt andet.

Derfor stillede Konservative på seneste By, Plan og Erhvervsudvalgsmøde et forslag om, at vi straks beder Region Hovedstaden om at få ændret denne fejlbeslutning i Movia. Et forslag der blev bakket op af Liste T og DF. Desværre valgte Venstre og Socialdemokraterne at undlade at stemme og Venstre har efterfølgende på de sociale medier oplyst, at de syntes det er en syltekrukke.
Men står vi ikke som politikere sammen om at fortælle Movia at deres beslutning er forkert, at vi ønsker ordentligt service over for borgerne og at det er helt og aldeles uacceptabelt at lade en bus på vej  mod Dragør, vende om midt i det hele, så bliver der aldrig ændret noget.

Nu kommer sagen til Regionsrådet og i mellem tiden vil vi opfodre alle borgere der oplever forsinket busser på linje 350 S om, at klage til Movia, så vi kan få lagt det maksimale pres på, at deres beslutninger er forkerte. For i Dragør skal vi selvfølgelig have stabile busforbindelser.

Gruppeformand, Konservative

Medlem af kommunalbestyrelsen.