Møde i kontaktgruppen for lufthavnen

5. oktober 2017 var der møde i Kontaktgruppen hvor Miljøstyrelsen først redegjorde for status vedr. støj og luftforurening. Målingerne viser pt. en svagt opadgående tendens i forhold til de seneste år, men ligger stadig indenfor nugældende grænseværdier. Det blev også fremhævet at der ikke sket nogen nævneværdig stigning i antallet af klagesager. En ny støjkortlægning skal være klar i 2018.

CPH redegjorde for deres udvidelsesplaner og gav en status for igangværende terminal-ombygning samt planer om flere firma-bebyggelser i langs Kystvejen. Desuden har CPH gennemført en naboundersøgelse blandt 500 personer i 2300, 2770 og 2791. Denne viser ikke noget entydigt resultat, og burde ikke inkludere 2300.

Erhvervs- og Byggestyrelsen fortalte om Fingerplan 2017, hvor både Dragør og Tårnby havde indsendt ønsker om mindre lempelser i revisionens spor 1, men disse var umiddelbart blevet afvist da det ville være i modstrid med de nuværende restriktions-zoner. Kommunerne opfordres nu til at komme med nye forslag til spor 2 i 2018.

Undertegnede fremlagde følgende ønsker fra Dragørs side, hvilket blev taget ad notam af Miljøstyrelsen:

1. Evaluering af de støjbegrænsende bestemmelser.

1.1. Baggrund: Lufthavnens ændrede anvendelse af bane 04R/22L, hvor 22R tidligere havde præference og 22L kun blev brugt til starter når der forelå et operativt kapacitetsbehov.

Der anmodes om en evaluering af dette forhold, og at bestemmelserne om præference genoptages i de støjbegrænsende bestemmelser såfremt den ændrede anvendelse har givet anledning til mere støj i Dragør.

1.2. Der anmodes om en evaluering af anvendelsen af taxivejene B1, B2, og B3 i forbindelse med afvikling af starter fra bane 04R (ved St.Magleby). Der ønskes klare regler for hvilke størrelser fly der må starte fra B1 og B2.

2. Støjdæmpende foranstaltninger ved St.Magleby og Dragør Nord.

Der anmodes om etablering af støjdæmpende foranstaltninger/ afskærmning ved St.Magleby og Dragør Nord langs hegnet mod lufthavnen.
Såfremt bane 04R forskydes mod Øresund vil B1 og evt. også B2 kunne nedlægges/flyttes, hvorved der ikke vil være højdemæssige begrænsninger i forhold til etablering af en effektiv støjafskærmning ved St.Magleby. Som minimum må der etableres den bedst mulige støjafskærmning ud fra de nuværende forhold.

3. Modernisering af bane 04L/22R.

Der anmodes om at der foretages en udvikling af banesystemet, samt den nødvendige forstærkning af tunellen under bane 04L/22R, således at starter og landinger med A380 og fremtidige tunge fly også vil kunne foretages på denne bane.

4. Støjmålestation ved St.Magleby.

Der er ingen fast støjmålestation ved St.Magleby. Der ønskes en evaluering af placeringen og antallet af de nuværende permanente målestationer. Den tidligere benævnte “Målestation 4” i St.Magleby findes ikke mere.

Med tanke på den trafikale udvikling vurderes det at der er behov for en fast målestation ved Ndr. Kinkelgade som også vil kunne følges på CPH’s Webtrack.

Jeg følger naturligvis sagerne tæt, og vender tilbage så snart der er mere nyt.

Med venlig hilsen,

Uffe Jacobsen
Dragør Kommunes repræsentant i Kontaktgruppen for Lufthavnen
Kandidat for Konservative ved KV2017