Lidt om borgerinddragelse, Lokalarkiv og Tennis

På kommunalbestyrelsens møde i sidste uge var der flere spændende sager på dagsorden. Sager der berører mange borgere meget.

Borgerinddragelse på havnen

Inden valget i 2017 meldte Konservative ud, at vi gerne ser, at vi i samarbejde med borgergrupper og interessegrupper, arbejder for, at der kan etableres et kulturhus på det areal hvor bådeværftet ligger. Dette for at skabe ry liv hele året på havnen, give borgerne et fælles samlingssted og i høj grad udnytte synergien om den gamle by. Et kulturhus med mad, mødelokaler, måske bibliotek og biograf. Mulighederne er mange og vigtigst for os er, at det skulle være en proces, hvor husets funktioner defineres af borgerne. En proces vi er meget inspireret af, i forbindelse med etablering af kultur i Gilleleje. Resten af kommunalbestyrelsen sluttede hurtigt op om vores forslag men dog i forskellige former. Gennem det sidste år har vi så af nogle omgange behandlet sagerne om anvendelse af bådeværftets grund. På kommunalbestyrelsens møde foreslog Liste T, at der blev skabt en involvering af alle borgere om fremtidens anvendelse af grunden. Et forslag der både er sympatisk, helt relevant og helt i overensstemmelse med Konservatives ønsker om fremtiden. Desværre blev dette forslag nedstemt af Socialdemokraterne, Venstre og DF.  I stedet blev det vedtaget – også med C stemmer – at man spørger Real Dania om de vil være med i en udvikling. Der er ikke noget i vejen med Real Dania, men der er risiko for, at det bliver en lang proces uden resultat, og vi mener, at vi sagtens sideløbende kan involvere borgerne i planlægning. Desværre stod vi sammen med Liste T alene om dette.

Lokalarkivet

Ved budgetvedtagelsen i oktober, besluttede Socialdemokraterne, Venstre og DF, at lokalarkivet skulle flytte. En flytning der i høj grad vil gå ud over det store frivillige arbejde, og samtidig skaber stor usikkerhed om lokalarkivets fremtid. Socialdemokraterne, Venstre og DF har efterfølgende trukket lidt i land og ønsker nu, syv forskellige slags undersøgelser om fremtidens placering af arkivet og anvendelse af det gamle rådhus. Konservative stillede på Kommunalbestyrelsens møde et ganske enkelt forslag om, at Lokalarkivet forbliver i det gamle rådhus og vi ikke laver nogle ændringer. Dette i respekt for både økonomi og det store frivillige arbejde. Endnu engang blev dette forslag stemt ned med AOVs, 8 mandater mod syv.

Tennis og fremtid

I den seneste måned har sagen om en tennishal været på de politiske dagsordener. Konservatives holdning har i hele denne proces og tidligere år været klart. Vi vil gerne gøre det helt klart. Vi har altid arbejdet loyalt for en flytning og foreslået en placering på kommunes grund ved ridehallen.

I de sidste par uger, har AOV foreslået en placering af hallen på boldklubbens grusbane som også blev vedtaget. Udfordringen er, at man har fået inddraget alle andre end Dragør Boldklub. Derfor er det også rigtig godt at AOV sammen med Konservative på kommunalbestyrelsens møde  er stoppet op og vil genstarte drøftelsen af en placering og en inddragelse af alle klubber i området, herunder også Boldklubben.

Helt lavpraktisk er det besluttet, at der skal udarbejdes en helhedsplan før der tages stilling til, hvor en tennishal kan ligge. Normalt vil Konservative være bekymret for, at det er en syltekrukke, men forslaget har  to fordele. For det første har brugerrådet og dermed foreningerne i og omkring Hollænderhallen alleredeudarbejdet en helhedsplan og for det andet sikrer vi, at Dragør Boldklub involveres i beslutningen. Det er vigtigt for os, at alle foreninger der påvirkes, er inddraget.

Gruppeformand

Konservative