Hvis bare vi kunne få en borgerlig skatte og boligpolitik i Dragør

I seneste nummer af Dragør Nyt kunne vi læse et indlæg fra henholdsvis Socialdemokraterne om de kommende budgetforhandlinger og deres boligpolitik. Og fra Venstre om deres boligpolitik i Dragør.

Socialdemokraterne anfører, at de går ind med et åbent sind til de kommende budgetforhandlinger, men anfører også, at de forventer at opføre mindst 100 almene boliger på Engvejsarealet og den lille grund i Rødtjørnen og der ud over et antal private udlejningsboliger opført af pensionskasser. Samtidig lover de, at der på samme grund, disse mange boliger skal ligge, vil være grønne og rekreative områder fremover.

Venstre anfører, at de vil bygge på samme grunde, at de ikke har lagt sig fast på typer af byggeri, men lover også at de vil sikre de grønne arealer, på samme område som de vil bygge.

Sagen om de 250 boliger

I forrige nummer af Dragør Nyt forespurgte Konservative til, hvad der er Socialdemokraterne, Venstre og DF fremtidige boligpolitik. Baggrunden var, at de netop havde bestilt en dyr analyse fra Rambøll der skal belyse befolkningstilvæksten hvis de bygger 250 lejligheder. I samme moment fik Venstres kommunalbestyrelsesmedlem Kim Dupont efterfølgende på de sociale medier travlt med, at forklare, at Konservative manipulere, lyver og samtidig fortalte han, at en udbygning er nødvendig, hvis vi skal forblive selvstændige som kommune. Hvis boligpolitikken er målet for at blive selvstændige skal Dragørs befolkning øges med 5.500 personer, hvilket svarer til 1000 boliger og det kan ikke lade sig gøre. Med de to seneste indlæg er det tydeligt, at boligpolitikken ikke er afstemt i AOV flertallet. Men respekt for socialdemokraterne der melder klart ud, hvad deres mål er.

Socialdemokraternes skatte og boligpolitik gennemføres

Der er ingen tvivl om, at Socialdemokraterne er de toneangivende i de politiske forlig der strikkes sammen i AOV flertallet. Derfor ser vi dem også gå markant ud med meldingen om at der skal bygges 100 nye almene boliger for at lægge pres på Venstre. Et pres der med en Socialdemokrats øjne er nødvendigt, da Venstre i flere omgange har beskrevet på de sociale medier, at de ikke ønsker flere almene boliger i Dragør. På denne måde er optakten til sensommeren og efterårets budgetforhandlinger lagt.

Den borgerlige skatte og boligpolitik i Dragør

I Dragør har vi råd til at sænke skatterne. Vi får flere penge i kassen end vi må bruge i forhold til servicerammen. Men AOV vælger i stedet at beholde pengene i kommunekassen, hvor der i øvrigt ligger rigeligt med penge i forvejen. Det er helt klassisk Socialdemokratisk politik som effektueres med Venstre og Dansk Folkeparti stemmer – Hos de Konservative mener vi at pengene bør blive i borgernes lommer og vi skal ikke opkræve mere i skat end vi har behov for.

I Dragør har vi ganske få grunde tilbage som må bruges til bebyggelse. Engvejsarealet er et af dem. Her ønsker Socialdemokraterne at bygge 100 almene boliger. Det betyder at vi som kommune skal betale 10% af byggeriets sum, og samtidig får vi en meget lav indtægt for grunden. Med andre ord forærer vi vores grundværdier væk. Men at forære det hele væk og så tro at det kommer Dragørs ældre, enlige og unge til gode er et luftkastel. Har du ikke været skrevet op til en almen bolig i 20 til 30 år i Dragør, ja så får du ikke en. Hos de Konservative ønsker vi fokus på private ejer- og andelsboliger. Gode lejligheder som kan købes af de ældre, enlige og unge som ikke har råd til et dyrt hus i Dragør, men som har friværdi eller opsparing! Og samtidig kan vi bruge indtægterne for salget af grunden til at afbetale på kommunens langsigtede gæld, så vi kan sætte skatten endnu mere ned.

Martin Wood Pedersen
Katrine Tholstrup