Lidt om turisme

Dragørs turisme blev sat på dagsorden i 2009. De tidligere kommunalbestyrelsesmedlemmer Pia Osbæck (L), Jan Christiansen, konservative og Jan Vejle (T), igangsatte i 2009 en debat. Denne debat medførte flere gode ting. I foråret 2009 blev der ansat en turist koordinator for 3 måneder i en projektansættelse som organisatorisk kom til at høre til under Dragør kommune.

Resultatet af denne ansættelse var mere end positiv. Der blev udført en markant markedsføring af byen, der blev igangsat bla. en lang række byvandringer med rigtig mange deltagere. Og endelig medførte det, at social, børn og Kulturudvalget i december 2009 besluttede, at der i 2010 skal ansættes en turistchef i en 1 årig stilling..

Turistchef ansættes

Både socialudvalget og Økonomiudvalget har i januar 2010 behandlet sagen om, hvordan organiseringen af turisme indsatsen i 2010 skal være.

Ansættelsesproceduren er i fuld gang så turistkoordinatoren/chefen kan tiltræde før sæsonens start. Ligeledes har udvalget besluttet, at der allerede til første budgetseminar i august måned 2010 foreligger en foreløbig evaluering og beskrivelse af resultaterne af sommerens turistindsats. Formålet med dette er, at vi ved årets budgetforhandlinger kan tage stilling til om stillingen skal være permanent.

Det bliver starten på noget større

Vi har nu etableret en turistkoordinator/chef for sommeren 2010. Vi har sikret evaluering og vurdering af indsatsen forud for budgetforhandlingerne i efteråret. Det giver alle muligheder for, at vi kan vurdere, hvordan vi skal tilrettelægge indsatsen fremover. Jeg syntes det er vigtigt at vi supplere denne indsats med, at vi politisk sikrer, at Dragør udarbejder en strategi for, hvad vi vil med turisme fremover. Vi har mange herlighedsværdier, vi har en fantastisk havn, vi ligger godt i forhold til storbyen. Vi har alle muligheder for at tilrettelægge en god indsats for turismen i Dragør. Turisme til gavn for byen og erhvervslivet. Derfor har vi behov for en fælles turisme strategi og det må vi på tværs af partierne arbejde for i de kommende måneder. Jeg er glad for, at det tegner lysere for det brede samarbejde i den nye kommunalbestyrelse og der er bred enighed om, at følge op på de tiltag som blev igangsat i 2009.

Medlem af kommunalbestyrelsen