Kaotisk styring af skolesagen

På kommunalbestyrelsens møde i torsdags blev skolesagen behandlet på ny. Sagsfremstillingerne bliver længere og længere, hvilket i høj grad skyldes den manglende politiske ledelse og styring i kommunen.

I torsdags skulle der tages stilling til, hvor børnene fra 5. og 6. klasse skal gå i skole. På St.Magleby eller Vierdiget, nu hvor Socialdemokraterne, Venstre, DF og SF har besluttet at reducere i antallet af spor. En beslutning der er taget uden de ved om de reelt får gennemført deres byggeri.

Uenighed i skoleflertallet

Til at starte med, havde flertallet der besluttede sporreduktionen ingen udmeldinger om, hvor de skulle placere de to spor der skal reduceres. Så fik Borgmesteren og Venstre en ide. De ønskede at bruge de overskydende midler fra lockout´en til pavilloner. De syntes det var en god løsning for børnene på St.Magleby,  for så kan de blive på skolen i byggeperioden, men uden hensyntagen til børnene fra Vierdiget,  der flytter skole og flytter ind på en byggeplads.

Imidlertid havde både Borgmesteren og Venstre glemt, at tage forvaltningen i tale om denne beslutning kunne gennemføres. For efter følgende blev de rådgivet om sagen og fandt ud af, at man ikke kan binde et overskud i byggeri, før end man ved hvor stort overskuddet er. Så i 12. time haste behandlede Borgmesteren sagen på et ekstra ordinært økonomiudvalgsmøde én  time før kommunalbestyrelsens skulle mødes. Venstre og Socialdemokraterne skiftede holdning og går nu ind for, at børnene forbliver på Vierdiget skole i hele byggeperioden og at der etableres skolebuskørsel til de børn der så skal flyttes fra St. Magleby.

Hvis byggeriet ikke bliver til noget – hvad så?

Konservative stillede ovenstående spørgsmål til Venstre og Socialdemokraterne. Først ultimo juni måned ved kommunalbestyrelsen om flertallets byggeri på skolerne kan gennemføres. Dog stadig for lånte penge, men ingen ved endnu, hvad det koster at bygge. Hvis byggeriet ikke kan gennemføres for de penge de låner, hvad er så skoleflertallets plan.

Desværre fik hverken Konservative eller andre et svar på dette meget enkle spørgsmål. Formentlig fordi skoleflertallet, i lighed med alle øvrige beslutninger de har truffet i denne sag, ikke ved hvad deres plan er. Havde de en ordentlig politisk styring af deres projekt kunne de svare på og komme med løsningsforslag på eventuelle risici.

Mange borgere i Dragør er ikke imod strukturelle ændringer på skoleområdet. Det er Konservative heller ikke. Men kravet må altid være, at fokus på kvalitet skal fastholdes og man har råd til at lave de ændringer man ønsker og det er ikke tilfældet i skolestrukturen.

Konservative følger sagen tæt. Vi finder det rimeligt at kontraktindgåelse af byggeri for 60 millioner kr. lånte penge, udsættes til efter valget, men det får vi næppe Venstre, Socialdemokraterne, SF og Dansk Folkeparti med på.

Borgmesterkandidat
Konservativt Folkeparti