C på havnen

C arbejder konstruktivt med om en positiv udvikling på havnen

Oprindelig stemte C imod den plan om erhvervsudvikling på havnen, som blev vedtaget af et flertal i den forrige Kommunalbestyrelse. Baggrunden var primært en skepsis over for, om denne plan er realistisk – om det i praksis vil være muligt at udleje arealerne til de ønskede erhverv til en bæredygtig pris.

Nu hyres der – også med C’s stemmer – et konsulentfirma til at rådgive i den videre proces med at realisere planen. Gruppen har diskuteret projektet og finder det positivt, at der er professionelle øjne til at give bud på, hvordan erhvervsudviklingen kan skrues sammen juridisk og økonomisk. C vil lytte til disse objektive vurderinger og arbejde konstruktivt sammen med den øvrige Kommunalbestyrelse for at få det bedste ud af havneprojektet.

Hvis de tidligere forudsigelser holder stik: at det viser sig at være umuligt at skabe det ønskede erhverv på havnen med økonomisk fordel for kommunen, vil vi dog trække i bremsen. Projektet får en chance, men ikke for enhver pris.

Vi har derfor nogle grænser for samarbejdet:

1. Projektet skal være økonomisk fordelagtigt for kommunen. Vi vil ikke leje ud til erhverv for enhver pris. Så må der findes på noget andet.
  2. Projektet må ikke blive en syltekrukke. Hvis markedet er dårligt, vil vi ikke være med til at vente uendeligt på, at markedet skulle vende, så der kan komme erhvervslejere, der vil betale bedre priser. Så må der tages en aktiv beslutning om at gå en anden vej.

Så vores melding er:

Vi arbejder positivt med, men er samtidig borgernes vagthund: Er der ingen udsigter til fordelagtig udlejning til erhverv på havnen inden for en rimelig tidshorisont, må projektet stoppes og revurderes.

Venlig forårshilsen

Signe Justesen