Borgerligt samarbejde

I et indlæg i Dragør Nyt den 9. november 2010 tager Venstres formand Erik Skovgaard Nielsen den sidste tids skarpe Konservative kritik af AVTOF-budgettet ilde op.

I Konservative mener vi der skal være plads til forskellige holdninger, men jeg synes dog at Venstre undgår at svare på det som vores kritik handler om.

Begge vore partier havde indtil sommerferien og under budgetseminaret et rigtigt godt samarbejde. Vi var enige om nødvendigheden af strukturændringer og at stå sammen om et ansvarligt budget, men så oplevede vi at Venstre skiftede kurs.  Derefter kom først Venstres underskrift på et budgetforlig som medførte 1) Skolelukning med 1 års forsinkelse og 2) Voldsomme ”kompenserende besparelser” over alle fire år. Derefter blev der trukket i land, og slutresultatet er nu – som tallene viser – et budget som ikke holder på den lange bane.  I sidste uge skød regeringen planerne om privatisering af udgifter til vejbelysning ned, så dér forsvandt allerede de første penge fra næste års budget.  (100.000 i 2011, 200.000 i 2012 og 300.000 i 2013 og 2014)

Hr. Erik Skovgaard Nielsen, samt Borgmester Allan Holsts indlæg i forrige Dragør Nyt, bekræfter at både Venstre og Socialdemokraterne er klar til at gennemføre strukturændringer på skoleområdet; dvs at mindst en skole vil blive lukket, og at der vil blive færre spor.  Spørgsmålet er ikke  om skolestrukturen vil blive ændret. Spørgsmålet er hvornår det gøres, men så sandelig også hvad det koster at blive ved med at vente.

Jo længere der ventes, jo sværere får hele Dragør det økonomisk set, og udskydelsen af beslutningen sker også på bekostning af yderligere besparelser og usikkerhed i skolerne verden, hvilket vi alt sammen finder bekymrende. Overordnet set vil udskydelsen ikke ændre noget, når der stadig skal findes mindst 9 mio kr om året ved at fjerne et spor og lukke en skole.

Konservative ønsker ikke at der foretages noget hovedkulds på skoleområdet, men valgte resolut at følge direktionens anbefaling, med hjemmel i skolelovgivningen, om at ændre skolestrukturen pr. 1. august 2011, og med den termin var det vel stadig muligt at sikre at skiftet blev gjort ordentligt, hvis vi havde sat alle gode kræfter ind på dette?

Det er politisk interessant at byens to borgerlige partier ser så forskelligt på kommunens økonomi. Derfor vil Den Konservative Vælgerforening gerne være vært ved et borgerligt dialogmøde mellem de to byrådsgrupper, og hvor alle borgere kan deltage og stille spørgsmål. Kun ved dialog kan vi styrke det borgerlige Dragør og få en ansvarlig politisk ledelse tilbage.

Den Konservative Vælgerforening står til enhver tid klar til at genoptage det gode samarbejde med Venstre i Dragør, for det borgerlige Dragørs skyld.

Uffe Jacobsen
Konservative i Dragør & Store Magleby